Dag 2: dinsdag 25 april 2023 - Newcastle-Edinburgh

25 april 2023 - Edinburgh, Verenigd Koninkrijk

Dag 2:  dinsdag 25 april 2023

Wat een slecht begin van deze ochtend, iedereen werd zee-ziek wakker. Wat een drama. Iedereen heeft ook vreselijk geslapen.

Gelukkig was er land in zicht.

Rond 10:15u (NL tijd) kwamen we aan in Newcastle (Engeland.) We hebben onze spullen gepakt en moesten wachten bij onze autodeck.

Totdat we signaal kregen dat we naar onze auto mochten. We hebben  de auto weer volgeladen.

Uiteindelijk konden we gaan rijden en mochten we van de boot af. Er stonden lange rijen voor de douane.

Eenmaal door de douane konden we eindelijk gaan toeren met onze trouwe Fiat. Ontbijten hebben we in de auto gedaan.

Nog heel eventjes wennen aan het links rijden en anders kijken (vooral op rotondes), maar het went snel gelukkig.

We hadden een rit van 2,5u en 167 km voor de boeg. Bij de landsgrenzen van Engeland/Schotland was er een parkeerplaats. Daar zijn we even gestopt om de benen te strekken en om een foto te maken bij het ‘Welcome to Scotland’ bord.

Eenmaal in de hoofdstad van Schotland aangekomen (Edinburgh), zijn we meteen naar een parkeergarage in de buurt van ons hotel gereden. Vanuit daaruit is het 5 minuten lopen tot ons hotel: Holiday Inn Express Royal Mile.

Nadat we waren ingecheckt, hebben we onze spullen naar boven gebracht, 3de verdieping.

We hebben een mooie kamer met een tweepersoonsbed, een tweepersoons bedbank, campingbedje, badkamer met toilet en douche.

We zijn meteen daarna naar het centrum gelopen over de Royal Mile street. DE hoofdstraat van Edinburgh. Prachtige kathedralen zijn er te zien en eeuwenoude gebouwen. Je waant je meteen in een sprookjesachtige setting.

De schrijfster van de Harry Potter reeks (J.K Rowling), heeft de meeste van haar boeken in Edinburgh geschreven. Je begrijpt meteen waar haar inspiratie vandaan kwam, na het zien van de prachtige straten van Edinburgh.

Aan het einde van de Royal Mile street staat het Edinburgh Castle. Een groot kasteel bovenop een berg gebouwd.

In de 11e eeuw bestond het kasteel voornamelijk uit hout. Het zal pas in de 13e eeuw zijn geweest dat al het hout werd vervangen door steen. De meeste huidige gebouwen en versterkingen stammen uit de 17e eeuw.

In dit kasteel worden ook (nog steeds) de Schotse kroonjuwelen bewaard.

Na onze stadswandeling (en het spotten van een doedelzakspeler) kregen we honger, we hebben bij ‘Nicholson’ gegeten. Een echte Schotse pub.

Na de voorgerechten (Schotse zalm voor ons en kip voor de kinderen) begon het hoofdgerecht.

Loek bestelde de Crofters pie met haggis mash, Sarah kreeg Scampi’s (garnalen), James een hamburger en ik een Ribeye steak. Het was heerlijk.

Na ons toetje kon je ons naar het hotel terug rollen.

Eenmaal weer in het hotel aangekomen hebben we de kinderen naar bed gebracht. Sarah heeft uiteindelijk geen gebruik gemaakt van het campingbedje. Ze ligt in de 2 persoon slaapbank van James. Ze zijn hand in hand in slaap gevallen. Zo lief.

Tijdje daarna zijn wij ook gaan slapen, het was een drukke, maar ook super leuke dag.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mama:
    26 april 2023
    Net weer jullie reisverslag gelezen, heerlijk. Fijne dag gewenst en genieten.
  2. Robin Schrader:
  5. Robin Schrader:
    Het is hier fantastisch
  6. Patricia:
    26 april 2023
    Leuk verslag vervelend dat iedereen zeeziek is geworden
  7. Robin Schrader:
    27 april 2023
    Bedankt, ja was niet leuk
  8. Wendy Bohlander:
    26 april 2023
    Zo leuk om met jullie mee te reizen op papier
  9. Robin Schrader:
    Lief ☺️
  10. 26 april 2023
    Ja, Weer een leuk verslag , en drie leuke foto’s. ! Hoe is het weer ? En de temperatuur ?
  11. Robin Schrader:
    27 april 2023
    Dankjewel, het weer is goed. Klein beetje regen gehad vandaag. Andere dagen droog.
    Het is ongeveer 10 graden. Prima te doen.
  12. Hanneke van der Giessen:
    26 april 2023
    Ach wat lief, ik zie het zo voor me Sarah en James die hand in hand in slaap vallen. Een smelt momentje hoor. 😍
  13. Robin Schrader:
    Was onwijs lief 🥰