Dag 8: maandag 1 mei 2023 - Isle of Skye

1 mei 2023 - Broadford, Verenigd Koninkrijk

Dag 8: maandag 1 mei 2023 - Isle of Skye

Vandaag een drukke dag voor de boeg. Het is vandaag trouwens Early May Bank Holiday hier in het Verenigd Koninkrijk.

Na een lekker ontbijtje in onze cabin, zijn we weer in de auto gestapt.

Na een prachtige rit door bergen en kleine dorpjes, kwamen we na 50 minuten (52 km) als eerste stop aan bij The Storr.

The Storr is een hoogtepunt in het landschap van Skye en de langste aardverschuiving van Groot Brittannië. Het bestaat uit een aantal rotspilaren van ongewone vorm, overblijfsels van oude aardverschuivingen. Een van de bekendste is de Old man of Storr.

Na een uur flink hiken, kwamen we aan bij de Old man of Storr. James had ondertussen een stok voor mij geregeld.l, zo kwam ik iets makkelijker de stijle berg op.

De rotspilaren stonden letterlijk tussen de wolken, heel erg magisch. Wij liepen met ons hoofd tussen de wolken.

Deze hike was ook erg populair onder de andere hikers.

Na 2 u hiken hadden we 4,3 km afgelegd en 349 hoogtemeters gemaakt.

De weg naar beneden was uiteindelijk moeilijker dan naar boven. Constant afremmen en spieren aanspannen, zodat je niet naar beneden kukelde. James haalde ons telkens huppelend in, hij vroeg zich af waar wij zo ‘langzaam’ gingen.

Wij vroegen ons af, waar hij z’n energie vandaan haalde.

We stapte weer in de auto en reden naar Corran Beach. Een ritje van 10 minuten (11 km)

Deze hike begint in een heuvelachtig weiland met schapen en lammeren. Daarna kom je op een prachtig rotsachtig strand uit.

Het schijnt dat je hier voetafdrukken van dinosauriërs in steen, van 170 miljoen jaar geleden kunt vinden.

We hebben ze helaas niet kunnen vinden, waarschijnlijk door het tij van het water.

Het was wel een prachtige hike van 3 km en 126 hoogtemeters.

Next stop is Quiraing, de weg er naar toe waren steile haarspeld bochten, arme Fiat.

Quiraing is de naam van een aardverschuiving. Hier zijn we alleen even uitgestapt om van het prachtige uitzicht te genieten. Quiraing is het enige deel van dit gebied dat nog verschuift: de weg aan de basis bij Flodigarry moet ieder jaar worden hersteld.

Daarna zijn we doorgereden naar The Fairy Glenn. Een rit van 20 minuten (12 km) door de ruige ongerepte natuur van het eiland. Ondertussen luisterde we op de radio naar een Keltische radio zender, deze kwam toevallig voorbij. Maar paste helemaal in het plaatje.

The Fairy Glenn is een heuvel. Deze heuvel, bekend uit sprookjes over feeën, dankt zijn rare uiterlijk aan een oude aardverschuiving.

Je waant je daar echt in een magische sprookjes wereld. De hele heuvel zou zo een scène kunnen zijn uit The hobbit of Lord of the Rings.

James vermaakte (zoals altijd) zich prima, hij vond het een grote speeltuin, waar hij over heuvels kon rennen. Als je James zocht, hoefde je alleen maar omhoog te kijken, dan huppelde hij weer op een rots of op een berg. Sarah mocht ook merendeel lekker rondrennen, in plaats van zitten in de draagzak.

Het was een wandeling van 2 km en 149 hoogtemeters.

Op de terugweg naar ons huisje, reden we door Portree. Portree is de grootse plaats op de Isle of Skye. Portree ligt aan de oostzijde van het eiland, kenmerkend door z’n hoge kliffen.

We zijn langs de ‘colour houses’ gereden. Een vrolijk gekleurd straatje in de haven van Portree.

Onderweg naar huisje kwamen we eindelijk een kudde Schotse Hooglanders tegen. Meteen de auto om gedraaid en geparkeerd bij de koeien. Prachtige dieren.

Na een rit van een uur (67 km) kwamen we eindelijk weer in ons huisje aan.

Drukke dag gehad, heel veel gezien en heel veel gelopen.

Loek is fish and chips gaan halen bij de plaatselijk fish and chips shop. Dat hadden wel verdiend.

Top dag gehad.

1. Reneverbeek:
    2 mei 2023
    Zo dat is apart , en indruk wekkend. , wat een uit gestrekt land ,is Schotland eigenlijk , als je de plaatjes zo ziet ! Geweldig !
  2. Riejanne:
    2 mei 2023
    Wat schitterend daar allemaal. Vooral die rotspilaren, lijkt mij erg mooi om ook in het echt te zien. Jullie genieten duidelijk van deze mooie natuur😀. En James…. zo dan, wat hij huppelend allemaal berg op en berg af doet, geweldig!!!
  3. Benno:
    2 mei 2023
    Heerlijk fish and chips!!!! Heb het net ook op!