Dag 9: dinsdag 2 mei 2023 - Broadford-Glasgow

2 mei 2023 - Glasgow, Verenigd Koninkrijk

Dag 9: dinsdag 2 mei 2023 - Broadford-Glasgow

Vanochtend hebben we het eerst deze vakantie onze wekker gezet. Het gaat namelijk een lange reisdag worden.

Na een heerlijk ontbijtje hebben we de boel weer opgeruimd en ingeruimd. We beginnen hier steeds handiger in te worden (vooral Loek).

Om 9.30u zijn vertrokken vanuit Broadford.

Onze volgende stop is Glasgow, een rit van 304 km.

De rit begon heel goed, we reden weer door de prachtige bergen, totdat de auto na 1,5 uur rijden opeens een melding gaf. Het motorblok icoontje in het dashboard werd oranje, met de melding: motorblok laten controleren. De motor temperatuur meter op het dashboard was ook helemaal naar koud geschoten. Wij schoten lichtelijk in paniek, we reden door de middle of nowhere. We konden ook nergens de auto aan de kant zetten.

We merkte niks aan de motor, het verloor geen kracht. Toen we uiteindelijk ergens veilig konden parkeren, hebben we de auto uitgezet en meteen de ANWB alarmcentrale internationaal gebeld.

We werden te woord gestaan door een aardige man. Hij vertelde dat we de auto eerst even 15 minuten uit moesten laten en daarna het oliepijl en de koelvloeistof moesten checken. Als dat in orde was en de motor verliest geen kracht, moeten we de auto binnen 1000 km laten controleren bij een garage.

Na een kwartier hebben we het oliepijl en koelvloeistof gecheckt. Dit was gelukkig allemaal in orde.

We waren nog niet helemaal gerust gesteld.

Het eerstvolgende grotere dorp was Fort William. Daar zijn we heengereden (lag gelukkig op de route naar Glasgow)

Het was een ritje van 35 minuten. 35 minuten hebben nog nooit zo lang aangevoeld als deze.

We zijn naar een willekeurige auto garage gereden.

We hebben daar ons hele verhaal verteld aan een hulpvaardige Schot met spierwitte tanden (het viel gewoon op).

Hij vond het ook raar dat de temperatuur van de motor schommelt naar beneden. Een motor kan uiteraard te heet worden, maar het kan nooit te koud worden.

Omdat de kracht in motor goed was en de olie en koelvloeistof ook prima zijn. Kon hij niks voor ons doen. Hij denkt dat het metertje van de temperatuur niet goed werkt en dat er voor de rest niks aan de hand is. Het motorblok lampje ging kennelijk branden omdat de temperatuur meter opeens naar koud ging en daarna weer naar het midden… maar nooit over het midden heen naar boven.

Wij waren gerust gesteld, wij dachten namelijk zelf ook al dat de meter gewoon van slag was.

We hebben in het tankstation van Fort William getankt en meteen een fles koelvloeistof gekocht. Just in case. Motorolie hadden we voor de zekerheid al meegenomen van huis.

Na een kleine 2 uur rijden (zonder mankementen gelukkig) kwamen we aan bij Loch Lomond. We hebben de auto bij het meer geparkeerd, om de benen te kunnen strekken.

Loch Lomond is de grootste Loch van Schotland (Loch Ness staat op 2)

Het is ongeveer 37 kilometer lang en tot 8 km breed.

Het schijnt het mooiste Loch van Schotland te zijn.

Het is zeker weten een prachtig meer.

Na een half uurtje genieten van het meer, zijn we weer in de auto gestapt, om onze reis naar Glasgow te vervolgen.

Toen ik de auto startte, verdween opeens het oranje motorblok op het dashboard. Waarschijnlijk is het toch gewoon een kleine storing in het dashboard geweest. Nu waren we helemaal gerust gesteld. Hulde aan onze trouwe Fiat.

Vanaf Loch Lomond was het nog een klein uurtje rijden naar Glasgow. We hebben daar een appartementje geboekt, inclusief  afgesloten privé parkeergarage.

Ons appartement ligt in een zijstraat van het centrum.

Het straatje ziet er een beetje schimmig uit, gelukkig staat de auto helemaal afgesloten en onder de appartementen geparkeerd.

We hebben de spullen boven gebracht, we waren kapot van de reis. Ons appartement is op de tweede verdieping (met lift)

Het was inmiddels al 16u. Morgen moeten we alweer terug naar de boot rijden. Dus vandaag moesten we het er even van nemen in Glasgow.

Als eerste hebben we snel even boodschappen gehaald voor vanavond en morgen ochtend.

Daarna zijn we echt even de stad ingegaan. We hebben het hele centrum door gelopen.

Glasgow heeft mooie oude gebouwen. Maar je merkt dat het echt dat het een industriestad is, het is er ook onwijs druk.

Wij vonden Edinburgh veel leuker. Glasgow  doet een beetje grauw en grimmig aan. Terwijl het een stralende dag was.

Rond 18u hebben we een pub opgezocht en hebben we heerlijk gegeten. Loek heeft eindelijk z’n Scottish Pie gegeten.

Na het eten zijn we nog even verder gelopen door de stad. We hebben een lokale fles Whiskey gekocht voor thuis.

Daarna zijn we terug gelopen naar ons appartement. Het was een lange en drukke reisdag, moe maar voldaan.

1. Hanneke van der Giessen:
    2 mei 2023
    Dat was schrikken voor jullie, maar gelukkig is alles goedgekomen. Geniet er nog maar even van. 😘
  2. Benno:
    3 mei 2023
    Gelukkig alles OK met de auto! Geniet van jullie laatste momenten daar!
  3. Ria:
    3 mei 2023
    Goed dat ik het niet wist, had dood ongerust geweest. Gelukkig waren het kuren van dat autootje. Morgen komen jullie alweer terug. Wat een fantastische reis voor jullie. Ben stiekem wel blij als jullie weer thuis zullen zijn.
  4. Reneverbeek:
    3 mei 2023
    Dat is zeker een groot verschil tussen Edinburgh en Glasgow , Wat een armoedig straatje daar in Glasgow. Grafity op de muren. Geen. Geur en kleur te bekennen , strakke bouwstijl Gatver. ! Ik wens jullie morgen ( vandaag ) een goede terug reis toe. ! Groetjes !
  5. Meta:
    3 mei 2023
    Wat een verschil, begin van de reis prachtig dat weidse en de rust en nu Glasgow grijs en grauw. Gelukkig had het autootje kuren. Genieten van de laatste dag, en Goede reis terug.