Dag 3: woensdag 26 april 2023 - Edinburgh-Aviemore

26 april 2023 - Aviemore, Verenigd Koninkrijk

Dag 3: woensdag 26 april 2023 - Edinburgh-Aviemore

Vannacht werd onze nachtrust verstoord door ruziënde James en Sarah. Sarah begon opeens midden in de nacht te woelen en James te schoppen. Het begon zo lief, hand in hand in slaap vallen en dan schoppend wakker worden.

Gelukkig was het snel opgelost en konden we weer gaan slapen.

Om 8u zijn we opgestaan, omgekleed en naar de ontbijtzaal gegaan.

Ontbijt zit ingegrepen bij ons hotel.

De keuze was reuze, overal was aan gedacht. Ook een English Breakfast was een optie, je kon Loek niet blijer krijgen.

Na het ontbijt zijn we weer naar onze kamer gegaan. We hebben onze spullen opgeruimd en ingeruimd. We hadden nog 1,5u voordat we moesten uitchecken bij ons hotel. Dus we hebben nog een mooie stadswandeling gemaakt door Edinburgh.

Op internet las ik een verhaal over een hondje, genaamd Greyfriars Bobby.

Greyfriars Bobby was een Skyeterrier uit Edingburgh uit de 19e eeuw. Hij werd beroemd omdat hij volgens de overlevering veertien jaar lang het graf van zijn baas op de begraafplaats Greyfriars bleef bewaken. Bobby stierf zelf op 14 januari 1872. Het verhaal is nog steeds erg bekend in Schotland. Er zijn boeken en films over gemaakt en een standbeeld van Greyfriars Bobby is in Edinburgh een populaire bezienswaardigheid.

Uiteraard zijn we even naar het standbeeld geweest van dit hondje.

10 meter van waar het standbeeld staat ligt het Old Greyfriars Churchyard. Een prachtige eeuwenoude begraafplaats, waar het baasje van Bobby en ook Bobby zelf ligt begraven.

We hebben een wandeling over de begraafplaats gemaakt. Het klinkt gek, maar het was heel erg bijzonder en mooi om hier te zijn. Uiteraard met alle respect naar de doden toe.

Na deze wandeling zijn we terug gelopen naar ons hotel, we hebben onze spullen boven gepakt en uitgecheckt. Op naar onze volgende bestemming: Aviemore, in de Highlands of Schotland.

Edingburgh uitkomen was best nog een opgave, het is een drukke stad,  met gekke straatjes en een vreselijk slecht wegdek. We zijn er gelukkig zonder kleerscheuren uitgekomen.

Halverwege onze rit naar Aviemore hebben we getankt en kregen we honger (lunchtijd) dus we zijn gestopt in het plaatsje: Dunkeld-Birnam.

We kwamen een tea room tegen, genaamd Chattan tea room.

Heerlijk kneuterig, lekkere zelfgemaakt lekkernijen, streek winkeltje en tevens het plaatselijke postkantoor, all in one. Waar vind je dat nog.

We hebben alle drie soup of the day genomen. Voor Sarah een sandwich met kaas besteld, ze kreeg uiteindelijk een sandwich met geraspte kaas en chips. Vreemde combi, maar het was wel lekker.

Back on the road zijn we in 1 keer doorgereden naar ons Airbnb huisje in Aviemore. In totaal was het een rit van 2u35m en 206 km.

We hebben een schattig houten huisje geboekt met 2 slaapkamers, een badkamer en (leef) keuken erin. Alles wat je nodig hebt. Toen we de auto parkeerde, kwam de Airbnb eigenaar er al meteen aangelopen, Michael, een aardige Schot, die van z’n pensioen geniet. (Zoals er in z’n Airbnb account staat beschreven)

Na een korte rondleiding konden we de auto uitpakken.

Omdat we een keuken hebben in dit huisje, zijn we naar de dichtstbijzijnde supermarkt gereden: Tesco.

I love Tesco, heerlijke winkel, geweldige producten. Sowieso maak je mij altijd erg blij met een buitenlandse supermarkt.

Eenmaal weer in het huisje aangekomen, ben ik gaan koken. We hebben pasta gegeten.

We hebben ook nog even video gebeld met mijn moeder. Gelukkig gaat alles goed met poes Els.

De kinderen hebben nog even lekker gedoucht, daarna was het bedtijd voor ze.

Nadat de kinderen sliepen, ben ik in m’n eentje teruggegaan naar de Tesco, zodat ik even in alle rust langs de schappen kon gaan. Je leest het goed, mijn toewijding voor deze winkel is groot.

Met een tas vol happiness reed ik terug naar ons huisje.

We hebben de Google Chromecast van thuis meegenomen. Loek had ondertussen de tv aan de praat gekregen met de Chromecast. Wij kunnen nu heerlijk Netflixen. Het was weer een fijne dag.

1. Benno:
    26 april 2023
    Wat een mooie dag zeg!!!! Op heel veel dingen (zo niet alles) jaloers! English Breakfast, die schattige man van een Michael die waarschijnlijk vol trots z’n huis verhuurd en natuurlijk de TESCO!!!!!
  2. Robin:
    27 april 2023
    Ja super leuk hè, jij mag ook bijna de grote oversteek maken 😀
  3. Ria:
    27 april 2023
    Nog 3 nachtjes en dan is James 🥰 jarig in Schotland. Spannend. Vandaag hier Koningsdag. Maak er een mooie dag van.
  4. Robin:
    Bijna jarig 😀🧡
  5. Reneverbeek:
    27 april 2023
    Leuk dat mini kannetje melk ! Heel apart !
  6. Robin:
    Super leuk
  7. Vera de Leu:
    27 april 2023
    Heerlijk om mee te lezen!. Waan me ook een beetje in Schotland.
  8. Robin:
    Wat lief 🥰
  9. Ed en Bep:
    27 april 2023
    Ik heb al je reisverslagen gelezen dus het komt allemaal goed aan en eerlijk gezegd vind ik het best jammer dat ik nooit die kant op ben geweest want het heeft allemaal een bijzondere sfeer dus ik ben ook een beetje jaloers op jullie maar in de goede zin. Groetjes van Bep en Ed en nog heel veel fijne vakantiedagen.
  10. Robin:
    27 april 2023
    Dankjewel. Het heeft inderdaad een bijzondere sfeer. Het is prachtig hier. Groetjes.
  11. Patricia:
    27 april 2023
    Ik ben jaloers op de Tesco! Veel plezier nog!
  12. Robin:
    Dankjewel, lekker Cadbury gekocht