Dag 2 - dinsdag 30 april 2024

30 april 2024 - Han-sur-Lesse, België

Reisverslag Ardennen

Dag 2 - dinsdag 30 april 2024

Hieperdepiep hoera, vandaag is James 9 jaar geworden! Groot feest.

De avond ervoor hebben Loek en ik het huisje versierd met ballonnen en slingers.

Na uitgebreid te hebben gezongen, heeft James z’n cadeautjes uitgepakt en hebben we daarna ontbeten.

We begonnen met een mooie wandeling door het prachtige domein van het vakantiepark. Een prachtige groene route genaamd Chawa.

Na een uurtje lopen en bordjes Chawa volgen, kwamen we weer aan bij ons huisje. Eerst even een lekker verjaardagstaartje gegeten en daarna naar het tennisveld hier op het park gegaan.

Ons Airbnb huisje ligt vol met spelletjes, speelgoed en sport attributen. Zo ook tennisrackets en tennisballen.

Het waren houten tennisrackets, waar waarschijnlijk Björn Borg in de jaren 70, in hoogst eigen persoon Wimbledon nog mee heeft gewonnen. Zo oud, het zou in een museum niet misstaan.

Maar dat mocht de pret zeker niet drukken.

Na het half uurtje fanatiek te hebben getennist met z’n drieën, (Sarah speelde in de speeltuin, naast de tennisbaan) zijn we (met 1 bal minder, die konden we echt niet vinden) weer naar het huisje gegaan.

Na de lunch zijn we ons klaar gaan maken om naar de Grotten van Han te gaan.

De grotten van Han vormen een 14 km lang stelsel van onderaardse grotten van kalksteen in Han-sur-Lesse. Een half uurtje rijden van ons huisje.

Het geheel staat bekend als een van de grootste grottencomplexen van Europa.

Bij de grotten van Han werden we met een tram naar de ingang van de grotten gebracht.

Vanaf de ingang van de grotten is er een pad van ongeveer 2 kilometer, die we te voet hebben afgelegd, waarbij een gids ons uitleg gaf.

Dit parcours heeft 510 stijgende en dalen trappen en bracht ons door smalle gangenstelsels en diverse “zalen”.

De temperatuur in de grotten is 9 graden.

Heel erg gaaf en leerzaam.

Rond 17u liepen we de grotten weer uit.

We kregen onderhand honger en zijn een hapje gaan eten in Rochefort.

James mocht kiezen wat we gingen eten… hij koos (uiteraard) voor hamburgers.

Het was heerlijk.

Bij terugkomst in het huisje hebben we de kinderen 1 voor 1 onder de douche gezet. Sarah daarna alvast naar bed gebracht en James mocht nog even opblijven om in zijn eigen reisverslag schriftje te schrijven.

James gaf deze verjaardag als cijfer een 10 duizend miljoen! Zijn dag kon niet meer stuk…. En die van ons ook niet.

1. Ria:
    30 april 2024
    Super verjaardag dus. 9 jaar alweer. Kreeg een eng gevoel toen ik over die grot las gelukkig vonden jullie het leuk. Niks voor mij ( claustrofobie) en dan nog 510 treden. Goed van jullie. Tennissen is weer leuk. Je hebt er nog les ingehad vroeger. Niet met die houten dingen uiteraard. Super dagje.
  2. Tanja v.d. Velden:
    30 april 2024
    Hartelijk gefeliciteerd met de verjaardag van James.
    Een hele mooie omgeving, fijne vakantie.
  3. Zoe:
    Van harte gefeliciteerd met James🍔
    En nog een hele fijne vakantie, prachtige omgeving🙂
  4. Miriam Krooder:
    30 april 2024
    Gefeliciteerd met James en geniet nog lekker van jullie vakantie!! 🥳🎊
  5. Hanneke van der Giessen:
    30 april 2024
    Allemaal nogmaals gefeliciteerd! 🥳 Wat een fijne dag hebben jullie gehad. Leuk om te lezen. Een verjaardag van 10duizendmiljoen daar doe je het toch voor. 😉
  6. Vera de Leu:
    30 april 2024
    Gefeliciteerd met James zijn verjaardag. Vorig jaar in Engeland ennu in België! Dat zijn wel bijzondere plekken om een verjaardag te vieren.
  7. Meta:
    30 april 2024
    Wat een leuke dag hebben jullie weer gehad. Gewandeld, James jarig, grote van Han en daarna hamburgers een goede keuze van James en lekker. Nou lekker naar bed en morgen weer fris op voor jullie nieuwe avonturen.
  8. Henk en Meta:
    Het zijn geen grote van Han maar de grotten van Han ☺️
  9. Benno:
    1 mei 2024
    Gefeliciteerd met James en wat een leuke dag!

Jouw reactie