Dag 4 - donderdag 27 april 2023 - Aviemore - Glenmore Forest Park

27 april 2023 - Aviemore, Verenigd Koninkrijk

Dag 4 - donderdag 27 april 2023 - Aviemore - Glenmore Forest Park

Vanochtend konden we lekker rustig aan doen, we hebben pain de chocolate broodjes opgewarmd als ontbijt in de oven. We hebben ook broodjes gesmeerd, om mee te nemen voor de lunch.

Om 9:30u zijn we in de auto gestapt en naar het centrum van Aviemore gereden. Daarna zijn we doorgereden naar het Glenmore Forest park visitors centre. Een ritje van 16 minuten.

Vanuit het visitors centre hebben we een kaart meegenomen, waar alle hiking trails op staan.

We hebben als eerste voor de blauwe route gekozen: Ryvoan Trail. Een pittige trail van 5,8 km lang. Sarah in een draagzak op de rug van Loek.

De omschrijving op de kaart dekt de lading:

“Smooth gravel track with moderate slopes up to the lochan (klein meer)

Rough narrow and earth section beyond, with exposed tree roots. Long steep slopes and long sets of rough rocky steps”

Dit was inderdaad een zeer pittige hike. Maar door het uitzicht en het hoge avontuur gehalte was het zeker de moeite waard. In verte zijn besneeuwde bergtoppen te zien, Aviemore schijnt ook een ski-oord te zijn in de winter.

We hebben in totaal 230 hoogtemeters gemaakt, over onverharde bergpaden met keien en boomwortels.

Halverwege de blauwe route kwamen we uit bij Lochan Uaine, ook wel The Green Lochan genoemd.

Dit is een prachtig klein meer, omringd door bergen en bomen.

We zijn weer verder gelopen en besloten dat we de paarse route (Lodge trail) gingen lopen.

Dit was een trail van 3 km die in een rondje liep, zodat we weer op de blauwe route uitkwamen.

Uiteindelijk kwamen we weer aan bij het visitors centre. We hebben daar onze boterhammen gegeten en ijsjes en koffie gekocht.

Na het eten hebben we weer een nieuwe trail uitgezocht. Deze keer namen we de gele route (Beach trail), een hike van 2,4 km langs de dennenbomen, riviertjes en een groot meer (Loch Morlich)

Dit was ook een prachtige route. Alle routes waren best wel verschillend van elkaar, maar allemaal even mooi.

We hebben in totaal 11 km in 3 uur en 20 minuten gewandeld/gehiket.

We zijn weer naar het city centre van Aviemore gereden. Om winkeltjes te kijken en om alvast te kijken waar we vanavond willen eten.

Onze keuze is op Smiffy’s gevallen, een fish and chip shop.

Eenmaal weer in ons huisje aangekomen hebben we allemaal even iets voor ons zelf gedaan.

Om 17:30u zijn we weer terug gereden naar Smiffy’s.

We hebben heerlijk gegeten. Loek nam de special fish and chips.

In Schotland is 'special fish' een variant waarbij de schelvis gepaneerd is in plaats van beslag.

James nam de haddock (schelvis) and chips, voor Sarah chicken nuggets en voor mij scampi’s (garnalen).

Eenmaal ‘thuis’ gekomen, hebben we nog een toetje gegeten en zijn de kinderen daarna lekker gaan slapen. Wij kijken Netflix.

Moe maar voldaan.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ria:
    27 april 2023
    Super dat jullie de natuur hebben bewonderd. Waren erg veel stappen op de horloges. Lekker scampi 🍤 gegeten, heerlijk. Echt Engels (Schots) die Fischer en chips. Toch geen azijn erop gedaan?
  2. Robin:
    27 april 2023
    Was heerlijk, nee geen azijn, bleh
  3. Riejanne:
    27 april 2023
    Wat maken jullie er iets moois van zeg. Stoere wandelingen in super gave natuur. En lekker genieten in jullie huisje, uit eten. Klinkt super allemaal en hele mooie foto’s 😀👍🏻
  4. Henk en Meta:
    27 april 2023
    Jullie hadden een avontuurlijke dag, lekker gegeten, moe maar voldaan, heerlijk toch. Wij zijn benieuwd wat er morgen op het programma staat.
  5. Reneverbeek:
    28 april 2023
    Jullie zijn echt sportief , 11 km door zwaar terrein gelopen ! Knap hoor ! Mischien morgen ( vandaag ). Spierpijn ? Ik leest het wel , tot de volgende !
  6. Gert-Jan:
    28 april 2023
    Leuke foto's! Veel plezier verder!
  7. Robin:
    29 april 2023