Dag 3: Paris, au revoir ❤️🇫🇷
7 juni 2026 - Leiden, Nederland
Paris, au revoir ❤️🇫🇷
Dag 3: Zondag 7 juni 2026
De wekker gaat weer op tijd. Onze laatste dag in Parijs is aangebroken. Even douchen, aankleden en de laatste spullen inpakken. Vandaag moeten we uitchecken, dus de rugzakken gaan mee op pad.
Ons plan is simpel: richting het Louvre wandelen en onderweg ergens ontbijt scoren. Alleen blijkt onze favoriete bakker van gisteren gesloten te zijn. Ach, geen paniek. Parijs telt ruim 1.200 bakkerijen, dus de kans dat we onderweg verhongeren is ongeveer nul. 😅
Nog geen tien minuten later lopen we alweer met verse croissantjes, chocoladebroodjes, koffie en thee in onze handen.
Mission accomplished.
Na een flinke wandeling door de ontwakende stad verschijnt ineens de bekende glazen piramide van het Musée du Louvre. Het Louvre is het grootste kunstmuseum ter wereld en was vroeger een koninklijk paleis. Tegenwoordig liggen hier duizenden jaren geschiedenis, kunst en cultuur onder één dak.
En daar zitten wij dan.
Op de rand van die iconische piramide.
Gisteren ontbijten met uitzicht op de Eiffeltoren, vandaag ontbijten bij het Louvre.
Na het ontbijt sluiten we aan bij de ingang. Gelukkig hebben we onze tickets vooraf online geregeld, waardoor we relatief snel naar binnen kunnen.
Zodra je binnenkomt daal je via de roltrappen af onder de glazen piramide. Alleen dat is al een belevenis op zich. Daarna nemen we even de tijd om ons te oriënteren.
En geloof mij…
Dit museum is huge.
Onze rugzakken verdwijnen daarom eerst in een locker. Dat scheelt weer een hoop gesjouw.
Daarna beginnen we aan missie nummer één:
De Mona Lisa vinden.
We blijken niet de enigen met dat idee. Vanuit alle richtingen lopen bezoekers dezelfde kant op. Eenmaal aangekomen bij het beroemde schilderij is het vooral een kwestie van aansluiten, wachten en jezelf tussen de mensenmassa manoeuvreren.
De Mona Lisa werd rond 1503 geschilderd door Leonardo da Vinci en is waarschijnlijk het bekendste schilderij ter wereld. Vooral haar mysterieuze glimlach maakt het werk zo beroemd.
Na onze ontmoeting met de beroemdste glimlach ter wereld vervolgen we onze route door het museum. Onderweg bewonderen we ook de beroemde Venus de Milo, een van de bekendste beelden uit de Griekse oudheid.
Het Louvre blijft ons verbazen. Overal waar je kijkt hangen meesterwerken of staan indrukwekkende beelden. Met ongeveer 72.000 vierkante meter tentoonstellingsruimte is het bijna niet te bevatten hoe groot dit museum eigenlijk is.
Na een paar uur rondlopen vinden onze voeten het echter wel mooi geweest.
We hebben nog lang niet alles gezien. Maar dat geeft niets. We hebben de Mona Lisa gezien, de beroemde Venus van Milo bewonderd en heel veel andere indrukwekkende kunstwerken bekeken. Het Louvre is enorm en zonder twijfel bijzonder, maar één bezoek vinden wij meer dan voldoende. 😄
Met inmiddels aardig wat kilometers in de benen zoeken we buiten een plekje in het park naast het Louvre om even uit te rusten.
Terwijl we daar zitten ontstaat een nieuw plan.
“We zijn er nu toch…”
Dus waarom niet nog even naar de Moulin Rouge in Montmartre?
Een paar minuten later zoeken we uit welke metro we moeten hebben en voor we het weten zitten we alweer onder de grond. Twee metro’s en een korte wandeling later staan we recht tegenover de beroemde rode molen.
De Moulin Rouge opende zijn deuren in 1889 en is wereldwijd bekend vanwege zijn spectaculaire cabaretvoorstellingen. De rode molen op het dak is uitgegroeid tot een van de bekendste symbolen van Parijs.
Schuin tegenover de Moulin Rouge vinden we een heerlijke bakkerij.
Voor de lunch kies ik vandaag voor pure Franse luxe: macarons en een éclair.
Niet bepaald een gezonde lunch, maar wel een hele lekkere. 😄
In een klein parkje tegenover de Moulin Rouge genieten we van al dat lekkers terwijl we mensen kijken en nog even de Parijse sfeer in ons opnemen.
Voordat we vertrekken slaan we ook alvast ons avondeten in voor onderweg. De bakker verkoopt quiches, belegde broodjes en croque monsieurs. Voor wie dat niet kent: eigenlijk een luxe Franse tosti ham-kaas.
Dat klinkt als een prima diner voor in de trein.
Daarna is het echt tijd om afscheid te nemen van Parijs.
We lopen terug naar de metro en pakken een rechtstreekse verbinding naar Gare du Nord. Na een korte wandeling komen we aan op het station.
Nog even een koffie en thee halen.
En dan begint het wachten.
Na ongeveer een uur mogen we instappen in de Eurostar. Langzaam laten we Parijs achter ons.
Na ongeveer een uur komen we aan in Brussel. Daar stappen we over op de trein naar Antwerpen. Vervolgens maken we nog een overstap richting Rotterdam.
Die trein zit zo vol dat we ruim een half uur moeten blijven staan.
Eenmaal in Rotterdam stappen we over op de intercity richting Leiden. Daar staat Ton ons op te wachten en zit de reis er echt op.
Wat hebben we genoten van dit jubileumweekend.
Drie dagen lang hebben we samen herinneringen gemaakt. Van wandelen langs de Seine en ontbijten bij de Eiffeltoren tot struinen door Montmartre, verdwalen in het Louvre en genieten van al het heerlijke eten dat Parijs te bieden heeft.
Tot slot willen we Ria, Ton en Riejanne ontzettend bedanken voor de liefdevolle zorg voor onze kinderen tijdens ons weekend weg. Leonie, bedankt voor de zorg van onze bunny’s. Het is een fijn gevoel om samen op pad te kunnen gaan, wetende dat alles en iedereen in goede handen is. ❤️
En natuurlijk ook bedankt aan iedereen die de afgelopen dagen heeft meegelezen, gereageerd en mee heeft genoten van onze avonturen in Parijs. Leuk dat jullie erbij waren!
Parijs heeft ons een prachtig jubileumweekend bezorgd dat we niet snel zullen vergeten.
Au revoir Paris❤️🇫🇷✨

Dank voor jullie mooie verhalen.
Welkom thuis.
Mooi reisverslag .
Dat was genieten