Dag 6: zaterdag 29 april 2023 - Inverness-Loch Ness

29 april 2023 - Inverness, Verenigd Koninkrijk

Dag 6: zaterdag 29 april 2023 - Inverness-Loch Ness

Vanochtend heerlijk rustig ontbeten in ‘onze’ leefkeuken. De keuken heeft een bar met barkrukken. Erg gezellig.

Vandaag staat Loch Ness op het programma.

Loch Ness is een groot, langwerpig, diep meer in Schotland. Het loch is 36,3 kilometer lang en op het breedste deel 1,6 kilometer breed. De grootste diepte van het meer is 226 meter. Loch Ness ligt in heuvelachtig terrein.

Loch Ness is vooral bekend doordat zich hier volgens de Schotse mythologie een monster ophoudt, het monster van Loch Ness, "Nessie". Er bestaan veel vage en onduidelijke foto's, maar zijn bestaan is nooit aangetoond.

Rond 9:30u zijn we weer met de auto op pad geweest.

We zijn als eerste naar het plaatsje Dores gereden. Een rit van 15 km vanaf ons huisje. Dit dorpje ligt aan het begin van de Loch (aan de oost kant).  Het heeft een een schattig strandje, waar we eventjes zijn wezen kijken.

We zetten ons rit voort naar het dorpje Foyers. Een rit van van 18 km. Tijdens onze ritten vandaag hadden we altijd aan onze rechterhand het Loch Ness naast ons.

Foyers staat bekend om zijn watervallen. (The Falls of Foyers)

Je kunt daar ook prachtig hiken, dat hebben we uiteraard gedaan.

We hebben een hike van 4 km gemaakt langs de steile afdaling van de bergen, met uitzicht op de watervallen.

We hebben in totaal 155 hoogtemeters gemaakt.

Uiteraard moesten we na deze afdaling ook weer omhoog. Het was een prachtige hike.

Na een korte lunch pauze zijn we met de auto door Fort Augustus gereden. Fort Augustus is het laatste dorpje aan de lange zuid zijde van de Loch Ness.

Na een prachtige autorit door de bergen, zijn we na 53 km gestopt in Drumnadrochit (aan de zuidkant van de loch), hier schijnen Schotse Hooglanders (koeien) te lopen. Wij hebben navraag gedaan in het visitors centre van Drumnadrochit. Bleek dat er maar 1 stier buiten liep in de wei. Daar zijn we dan maar even heen gewandeld. Want in al die tijd dat we in Schotland zijn, hebben we er nog geen 1 gezien.

We zijn hierna naar ons huisje terug gereden (25 km).

We zijn vandaag in z’n geheel om het Loch Ness gereden. In totaal 111 km gereden. Wij hadden het Loch een beetje onderschat, het is immens groot. Helaas hebben we Nessie niet gezien vandaag.

Eenmaal in ons huisje aangekomen, konden we lekker rustig aan doen. Zelf ben ik nog even naar de winkels gelopen om de ontbrekende boodschappen te kopen.

Daarna hebben Loek en ik samen gekookt.  De kinderen zaten Pieter Konijn op Netflix te kijken. We hebben noedels met kip, groente en teriyaki gegeten.

Morgen is feest bij ons, James is morgen jarig.

1. Ria:
    29 april 2023
    Met veel belangstelling jullie verhaalster gelezen. Jammer dat jullie Nessie niet gezien hebben ( hadden jullie in de geschiedenisboeken gekomen) lekker chillen nu
  2. Patricia:
    29 april 2023
    Jammer dat jullie nessie niet hebben gezien vandaag
  3. Henk en Meta:
    29 april 2023
    He, jammer, geen Nessie gezien wel 1 stier beter iets dan niets😉 morgen feest🥳 James 8 jaar ook voor James een verjaardag om niet te vergeten jarig in Schotland, hopelijk wel met 🍰.
  4. Reneverbeek:
    30 april 2023
    Bewolkte dag zie ik, wat een groot meer is dat ? En de stier heb het rijk alleen ! Ongezellig voor hem ha ha ha !